Privacy beleid
De medewerkers van Het Tuinhuis in Boskoop en Bodegraven zijn zich bewust van het vertrouwen dat ouders en kinderen in hen stellen. Niet alleen het vertrouwen in de kwaliteit van de zorg voor en begeleiding van de kinderen, ook het vertrouwen dat met de aan Het Tuinhuis ter beschikking gestelde gegevens en informatie vertrouwelijk wordt omgegaan. Het is dan ook de verantwoordelijkheid van alle medewerkers om zowel de kwaliteit van de zorg en begeleiding als de privacy van ouders en kinderen te bewaken.
Het privacy beleid van Het Tuinhuis bepaalt de wijze waarop met de gegevens en informatie van ouders, kinderen en medewerkers wordt omgegaan. Naast het privacy beleid geldt ook de beroepscode van Het Tuinhuis voor alle werknemers en stagiaires. Het privacy beleid ligt ter inzage op kantoor, is geplaatst op onze website en is terug te vinden in het Ouderportaal Konnect. Iedere medewerker is op de hoogte van dit reglement; bij indiensttreding wordt dit document digitaal verstrekt aan de medewerker. Tevens komt het privacy beleid jaarlijks terug in de teamvergaderingen.
Wij doen er alles aan om uw privacy te waarborgen en gaan daarom zorgvuldig om met persoonsgegevens. Het Tuinhuis houdt zich in alle gevallen aan de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Dit brengt met zich mee dat wij in ieder geval:
Het Tuinhuis is verantwoordelijk voor de verwerking van uw persoonsgegevens. Zoals hierboven benoemd hebben wij passende technische en organisatorische maatregelen genomen om persoonsgegevens van u te beschermen tegen onrechtmatige verwerking, zo hebben we de volgende maatregelen genomen:
Doel van de gegevensverwerking
De registratie van gegevens heeft als doel:
Persoonsgegevens.
De navolgende gegevens van geïnteresseerde ouders/verzorgers worden geregistreerd:
Deze gegevens worden direct verwijderd indien de ouders/verzorgers geen contract aangaan met Het Tuinhuis.
De navolgende gegevens van de ouders/verzorgers die een contract met Het Tuinhuis aangaan worden geregistreerd:
De navolgende gegevens van de kinderen worden geregistreerd:
De navolgende gegevens van werknemers worden geregistreerd:
De gegevens worden rechtstreeks van de ouders/verzorgers verkregen, met uitzondering van de informatie en voortgangsrapportage betreffende de vaardigheden en bekwaamheden van het kind: deze worden gedurende de tijd van opvang en begeleiding genoteerd.
Voor het verwerken van de gegevens betreffende de gezondheid zoals o.a. inentingen, ziekten die het kind heeft (gehad) alsmede andere gegevens die voor een verantwoorde opvang en verzorging van belang is, geeft de ouder/verzorger uitdrukkelijke toestemming via “toestemmingen” en “verklaringen” in het Ouderportaal Konnect. De keuzes die de ouder nu maakt is niet bindend, mocht de ouder op een later moment van gedachten veranderen dan kan de ouder via het ouderportaal app eenvoudig de toestemmingen en/of verkaringen alsnog naar wens aanpassen.
Binnen Het Tuinhuis heeft alleen het management en administratie toegang tot alle gegevens. De gegevens in KidsVision-Konnect kunnen alleen benaderd worden door het invoeren van een persoonlijk gebruikersnaam met wachtwoord. De pedagogisch medewerkers hebben beperkte toegang tot de gegevens. Alleen gegevens die van belang zijn voor de verzorging en verantwoorde opvang van het kind en de contactgegevens van de ouders/verzorgers (telnr. en mailadres) zijn inzichtelijk.
Transparantie in Gegevensverwerking
Automatisering en Profilering
Het Tuinhuis maakt geen gebruik van geautomatiseerde besluitvorming of profilering bij de verwerking van persoonsgegevens. Dit wordt expliciet vermeld om maximale transparantie te bieden.
Rechten van Betrokkenen
Naast inzage, correctie en verwijdering biedt Het Tuinhuis ook de mogelijkheid tot dataportabiliteit. Ouders/verzorgers kunnen een verzoek indienen om de gegevens van hun kind in een gestructureerd, gangbaar en leesbaar formaat te ontvangen.
Minderjarigen
Wij verwerken enkel en alleen persoonsgegevens van minderjarigen (personen jongen dan 16 jaar) indien daarvoor schriftelijke toestemming is gegeven door de ouder, verzorger of wettelijke vertegenwoordiger.
Foto’s en beeldmateriaal
Zoals hierboven beschreven werken wij met het Ouderportaal Konnect. Via het Ouderportaal willen wij de ouders d.m.v. foto’s gemaakt door de pedagogisch medewerker een beeld geven van wat er zich afspeelt op de opvang tussen het halen en brengen van de kinderen.
Voor de foto’s geldt:
Via het Ouderportaal Konnect vragen wij de ouders om toestemming om foto’s van hun kind te plaatsen op het ouder portaal. Hierbij zijn 2 keuzes:
Een ouder heeft de gelegenheid om de foto’s waar zijn/haar eigen kind op staat te downloaden op een persoonlijke device (apparaat). Wanneer het kind de opvang verlaat, heeft de ouder de mogelijkheid alle foto’s ineens te downloaden zodat er een leuke collectie van foto’s door de jaren heen ontstaat.
Daarnaast vragen wij in ons Ouderportaal Konnect ook toestemming om foto’s die we binnen het Ouderportaal Konnect maken, te plaatsen op de website van Het Tuinhuis. Bestaande ouders komen naar het portaal of openen de app, maar we willen graag ook aanstaande ouders enthousiasmeren via de website en laten zien hoe gezellig we het hebben met de kinderen op de groep.
Binnen het ouderportaal heeft de ouder ook de mogelijkheid om het dagboek van zijn/haar kind in te zien. Voor het plaatsen van het dagboekje vragen wij ook om toestemming, het dagboekje is uiteraard persoonlijk en alleen voor de ouder van het betreffende kind in te zien.
De keuzes die de ouder nu maakt is niet bindend, mocht de ouder op een later moment van gedachten veranderen dan kan de ouder via het ouderportaal app eenvoudig de toestemmingen alsnog naar wens aanpassen.
Daarnaast staan ook op Instagram en de Facebookpagina van Het Tuinhuis foto’s om de boodschap te verduidelijken of de tekst te verfraaien.
Foto’s worden alleen geplaatst met toestemming van degene (of diens wettelijk vertegenwoordiger) die op de foto staat. Om te voorkomen, dat buitenstaanders misbruik maken van afbeeldingen op de website, Instagram of Facebookpagina, zijn daar afspraken over gemaakt:
Omdat het niet praktisch is om bij elke afzonderlijke publicatie vooraf toestemming te vragen, wordt ouders eenmalig gevraagd om schriftelijk toestemming verlenen.
Deze beslissing kan te allen tijde via het ouderportaal Konnect worden herroepen.
Oog voor Baby’s
In het kader van de verplichte babyspecialisatie voor pedagogisch medewerkers die werken met nul jarigen wordt de training Oog voor Baby’s gefaciliteerd. In deze training wordt beeldcoaching toegepast. Dit betekent dat de pedagogisch medewerker filmopnames maakt van het werken op de groep t.b.v. interne studiedoeleinden. Onvermijdelijk is dat ook kinderen op deze filmopnames staan. Ouders worden hier vooraf over geïnformeerd en om toestemming gevraagd. De filmopnames worden vernietigd na afloop van de training, dit is de verantwoordelijkheid van de pedagogisch coach/beleidsmedewerker.
Verwerkersovereenkomsten externe partijen - Uitwisseling gegevens met derden
Het Tuinhuis werkt met verschillende partijen/systemen voor het verwerken van gegevens. De partijen/systemen waarmee Het Tuinhuis (samen)werkt, zijn:
KidsVision-Konnect een professioneel kinderopvang softwareprogramma,
Mercash voor salarisadministratie
Happy Arbo voor het ziekteverzuim,
Value2U voor werkgeversvoordelen
Dropbox voor het beheren van digitale documenten
Kinderopvang Academie: online leerplatform voor de medewerkers
Nils en Paul vof, Antogonist en Gmail: IT dienstverleners
Participe: tussenpartij gemeente Alphen aan den Rijn voor zorgcasussen zoals een SMI
GGD: controle in opdracht van de gemeente Alphen aan den Rijn/Bodegraven-Reeuwijk
Het Tuinhuis heeft met de partijen waar zij mee samenwerkt een AVG-conform verwerkingsovereenkomst afgesloten, waardoor de gegevens zorgvuldig, rechtmatig en vertrouwelijk worden verwerkt.
Het Tuinhuis wisselt ten behoeve van de uitoefening van haar taken/activiteiten ook persoonsgegevens uit met derden (Belastingdienst). Hierbij gelden de volgende bepalingen conform de AVG: Persoonsgegevens kunnen zonder toestemming worden verstrekt aan derden voor zover hiervoor:
● Een wettelijke grondslag aanwezig is (bijvoorbeeld in het kader van kinderopvangtoeslag);
● Indien gelet op het doel waarvoor de gegevens zijn verzameld, is toegestaan en de betrokkene redelijkerwijs kan weten dat verstrekking plaats kan vinden;
● Op grond van een dringende en gewichtige reden, voor zover de persoonlijke levenssfeer van de geregistreerde(n) daardoor niet onevenredig geschaad wordt.
In alle andere gevallen worden gegevens alleen aan derden verstrekt indien de ouders/verzorgers hiervoor ondubbelzinnig toestemming geeft.
Het Tuinhuis wisselt in het kader van de uitvoering van het contract met de ouders/verzorgers en de wettelijke verplichtingen die Het Tuinhuis heeft met de volgende partijen gegevens uit over ouders en kind:
● Het Tuinhuis geeft in het kader van de kinderopvangtoeslag gegevens van kinderen en ouders door aan de belastingdienst. Het betreft alleen die gegevens voor zover deze voor de belastingdienst noodzakelijk zijn (naam, adres, burgerservicenummer kind en betalende ouder en afgenomen opvang).
● Het Tuinhuis geeft in het kader van de controlerende taak van de GGD binnen de Wet Kinderopvang gegevens van het kind (naam, geboortedatum) door aan de GGD.
Het betreft alleen de gegevens die noodzakelijk zijn voor het bepalen van de leidster/kind ratio.
In het belang van het kind kan het nodig zijn om informatie uit te wisselen met derden (bureau jeugdzorg, GGD, CJG, scholen, Oog voor Thuis enz.). Gegevensuitwisseling vindt alleen plaats nadat ouders hiervoor expliciet toestemming hebben gegeven.
Om de continuïteit van de doorgaande ontwikkelingslijn te borgen, wordt van ieder kind bij Het Tuinhuis op de leeftijd van ongeveer 3 jaar en 10 maanden door de mentor van het kind een verslag opgesteld. In dit verslag komen verschillende aspecten van de ontwikkeling van het kind aan de orde: sociaal-emotioneel, cognitief, motorisch en taal-/spreekvaardigheid.
Dit verslag wordt aan de ouders digitaal verstuurd ongeveer één tot twee maanden voordat het kind naar de basisschool gaat. Tevens worden de ouders een “overdrachtsgesprek” aangeboden. In dit gesprek wordt het rapport besproken en tevens aangegeven of er aandachtspunten zijn, waarvan de toekomstige leerkracht van het kind op de hoogte moet zijn om het kind een zo goed mogelijke start te geven.
Mocht er aanleiding zijn te veronderstellen dat een kind extra ondersteuning nodig heeft op een of meerdere ontwikkelingsgebieden, dan wordt dit in het verslag vermeld en in het gesprek met de ouders aangegeven met het advies dit te melden aan de basisschool.
De ouders ontvangen het verslag per mail, en kunnen de overdracht overhandigen aan de Intern Begeleider (IB'er) van de beoogde basisschool. Op uitdrukkelijk verzoek en met schriftelijke toestemming van de ouders stuurt de mentor van Het Tuinhuis een kopie van het verslag aan de betreffende IB’er, pas nadat het verslag besproken is met de ouders. Soms is het goed als de IB'er van de beoogde basisschool het kind bij het kinderdagverblijf zelf observeert. Alleen met schriftelijke toestemming van de ouders en in overleg met de teammedewerker van Het Tuinhuis is dit mogelijk.
Ook is het mogelijk dat de mentor in een gesprek met de IB'er een toelichting op het verslag geeft. Bij dit gesprek wordt gevraagd indien van toepassing of één van de ouders aanwezig kan zijn.
Ouders hebben te allen tijde recht op inzage in het dossier van hun kind. Daarnaast heeft Het Tuinhuis de plicht om altijd met ouders in gesprek te gaan over eventuele zorgen rondom het kind.
Bewaartermijnen
Het Tuinhuis bewaart persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk voor het doel waarvoor deze zijn verstrekt dan wel op grond van de wet is vereist.
Het Tuinhuis hanteert de volgende termijnen:
Rechten omtrent uw gegevens
U heeft recht op inzage, rectificatie of verwijdering van de persoonsgegevens welke we van u hebben. Tevens kunt u bezwaar maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens (of een deel hiervan) door ons of door een van onze verwerkers.
Datalek
Datalekken moeten gemeld worden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Of een datalek gemeld moet worden, is afhankelijk van de (potentiële) impact van het datalek op de bescherming van persoonsgegevens en de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen.
Een datalek hoeft niet gemeld te worden als het niet waarschijnlijk is dat het datalek leidt tot een risico voor de rechten en vrijheden van betrokkenen. Wij zullen direct onderzoeken waar en hoe de datalek heeft plaatsgevonden en of het gaat om een datalek met risico voor iemands privacy. Daarnaast registreren wij intern ook alle datalekken. Ook de kleine, die geen risico op fraude of persoonlijke schade opleveren. Doel van het registreren is het ervan leren, het voorkomen van datalekken in de toekomst en om aan te kunnen tonen dat men zich houdt aan de geldende privacywetgeving.
Genoteerd worden: korte omschrijving van het datalek (wat is er gebeurd, wanneer is het gebeurd, om welke gegevens gaat het, hoeveel personen worden getroffen door het lek), mogelijk risico en welke actie is ondernomen om dit in de toekomst te voorkomen.
Het volgende stappenplan wordt doorlopen bij een datalek:
Klachten
Mocht u een klacht hebben over de verwerking van uw persoonsgegevens vragen we u hierover met ons contact op te nemen. U kunt zich wenden tot de algemeen leidinggevende van Het Tuinhuis.
Email: Colinemeijers@het-tuinhuis.nl
Mobielnummer: 06-38420206
Komt u hier niet met ons uit dan vinden wij dit natuurlijk erg vervelend. U heeft het recht een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens, dit is de toezichthoudende autoriteit op het gebied van privacy.
Als u naar aanleiding van onze privacy beleid nog vragen of opmerkingen hebt, neem dan contact met ons op!
Bijlage
I. Begripsbepalingen
vertegenwoordiger
1. aangezien de betrokkene jonger is dan zestien jaar, treden de ouders, die het ouderlijk gezag uitoefenen, dan wel de voogd in plaats van de betrokkene;
2. de persoon, die in de plaats treedt van de betrokkene, betracht de zorg van een goed vertegenwoordiger; hij is gehouden de betrokkene zoveel als mogelijk is bij het vervullen van zijn taken te betrekken;
3. indien een vertegenwoordiger optreedt namens de betrokkene, komt de verantwoordelijke zijn verplichtingen die voortvloeien uit de wet en dit reglement na jegens deze vertegenwoordiger, tenzij die nakoming niet verenigbaar is met de zorg van een goed verantwoordelijke.
1. indien de persoonsgegevens bij de betrokkene zelf worden verkregen, deelt de verantwoordelijke vóór het moment van verkrijging de betrokkene mede [i]:
2. de verantwoordelijke verstrekt nadere informatie voor zover dat - gelet op de aard van de gegevens, de omstandigheden waaronder zij worden verkregen of het gebruik dat ervan wordt gemaakt - nodig is om tegenover de betrokkene een behoorlijke en zorgvuldige verwerking te waarborgen [ii].
3. indien de persoonsgegevens buiten de betrokkene zelf om worden verkregen, deelt de verantwoordelijke de betrokkene mede:
Het moment waarop dit moet gebeuren is:
4. de verantwoordelijke verstrekt nadere informatie voor zover dat gelet op de aard van de gegevens, de omstandigheden waaronder zij worden verkregen of het gebruik dat ervan wordt gemaakt nodig is, om tegenover de betrokkene een behoorlijke en zorgvuldige verwerking te waarborgen;
5. het bepaalde onder 3. is niet van toepassing indien de mededeling van de informatie aan de betrokkene onmogelijk blijkt of een onevenredige inspanning kost. In dat geval legt de verantwoordelijke de herkomst van de gegevens vast;
6. het bepaalde onder 3 is evenmin van toepassing indien de vaststelling of de verstrekking bij of krachtens de wet is voorgeschreven. In dat geval dient de verantwoordelijke of betrokkene op diens verzoek te informeren over het wettelijk voorschrift, dat tot de vastlegging of verstrekken van de hem betreffende gegevens heeft geleid;
7. indien de verantwoordelijke de betrokkene niet heeft geïnformeerd conform dit artikel, betekent dit dat de persoonsgegevens op een niet behoorlijke en onzorgvuldige wijze zijn verwerkt[iii].
1. de betrokkene heeft het recht kennis te nemen van de op zijn persoon betrekking hebbende verwerkte gegevens;
2. de gevraagde inzage en/of het gevraagde afschrift zal zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vier weken plaatsvinden respectievelijk worden verstrekt;
3. een mogelijke beperkingsgrond voor inzage en afschrift kunnen zijn gewichtige belangen van anderen dan de betrokkene, de verantwoordelijke daaronder begrepen;
4. Indien de betrokkene om bijkomende kopieën verzoekt mag voor de verstrekking hiervan op basis van administratieve kosten een redelijke vergoeding in rekening worden gebracht.
1. desgevraagd worden de opgenomen gegevens aangevuld met een door de betrokkene afgegeven verklaring met betrekking tot de opgenomen gegevens;
2. de betrokkene kan verzoeken om correctie van op hem betrekking hebbende gegevens indien deze feitelijk onjuist, voor het doel van de verwerking onvolledig of niet ter zake dienend zijn, dan wel in strijd met een wettelijk voorschrift, in de verwerking voorkomen;
3. de verantwoordelijke draagt zorg dat een beslissing tot correctie zo spoedig mogelijk wordt uitgevoerd;
4. de betrokkene kan verzoeken om verwijdering van op hem betrekking hebbende gegevens;
5. de verantwoordelijke bericht de verzoeker binnen vier weken na ontvangst van het schriftelijk
verzoek tot correctie of verwijdering schriftelijk of dan wel in hoeverre hij daaraan voldoet; een weigering is met redenen omkleed;
6. de verantwoordelijke verwijdert/vernietigt de gegevens binnen drie maanden na een daartoe strekken verzoek van de betrokkene, tenzij redelijkerwijs aannemelijk is dat de bewaring van aanmerkelijk belang is voor een ander dan de betrokkene, alsmede voor zover bewaring op grond van een wettelijk voorschrift vereist is.
Indien de betrokkene van mening is dat de bepalingen van dit reglement niet worden nageleefd of andere reden heeft tot klagen, kan hij zich wenden tot:
1. wijzigingen van dit reglement worden aangebracht door de verantwoordelijke;
2. de wijzigingen in dit reglement zijn van kracht vier weken nadat ze bekend zijn gemaakt aan betrokkenen;
3. dit privacybeleid is herzien per augustus 2020 en inzichtelijk op de website en in het Ouderportaal Konnect.
[i] Deze algemene kennisgeving kan geschieden door bijvoorbeeld het uitreiken van een informatiebrochure of door informatie over het reglement en de verwerking van persoonsgegevens op te nemen in de huisregels.
[ii] Aangezien de verwerking van de gegevens wordt gedaan door een dienstverlenende kinderopvang organisatie, mag in het algemeen worden aangenomen dat de betrokkene weet of kan weten dat verwerking van gegevens plaatsvindt. Kennisgeving van opname van gegevens aan de individuele betrokkene kan dan achterwege blijven. Volstaan kan worden met een algemene kennisgeving van het bestaan van de verwerking en dit reglement. Dit is anders indien andere doelen dan dienstverlening in het kader van de kinderopvang een zelfstandige doelstelling vormen van de verwerking, bijvoorbeeld wetenschappelijk onderzoek. In dat geval kan niet zonder meer worden aangenomen dat de betrokkene van deze doelstellingen weet heeft. Kennisgeving aan individuele betrokkenen van verwerking van hun gegevens, alsmede van de doeleinden die daarmee worden nagestreefd, is in dit geval noodzakelijk.
[iii] Zie artikel 5, lid 1 van dit reglement; er is dan sprake van een onrechtmatige daad.